BEROEPSONDERWIJS OP MAAT
OV3 - Type 1 - 3 - 4 -9 (ass)
OBSERVATIE-fase
OPLEIDINGS-fase
KWALIFICATIE-fase
zie aanbod opleidingsfase
INTEGRATIE-fase
TEWERKSTELLING
Normale Economische Circuit (NEC)
WONEN WERKEN VRIJE TIJD ONDERWIJS
OV2 - type 2 - 4 - 9 (ass)
FASE 1
Aanleren basisvaardigheden & competenties ivm beroepsgerichte vorming & algemene sociale vaardigheden
FASE 2
Werkveldgerichte beroepsopleiding & activiteiten dagelijks leven onderwijs
INTEGRATIE-fase
Werkveldgerichte beroepsopleiding & activiteiten dagelijks leven onderwijs
TEWERKSTELLING
Sociale tewerkstelling of maatwerk
WONEN WERKEN VRIJE TIJD ONDERWIJS
OV1 - type 2 - 4 - 9 (ass)
Focus op zinvolle dagbesteding en integratie in een beschermd leef- / werkmilieu
WONEN VRIJE TIJD ONDERWIJS
OV1 - type 2 - 4 - 9 (ass)
Focus op ervaringsgerichte dagbesteding en integratie in een beschermd leefmilieu
SA+
Een figuurlijke brug tussen OV1 & OV2 voor leerlingen met autisme
TOEKOMST
Zinvolle dagbesteding ervaringsgerichte dagbesteding
Opleidingsvorm 2
Doel
We stellen ons als doel om voor elke leerling een werkplaats op maat te vinden.
Ruward-test
Is een vaardigheidstest die de arbeidsmogelijkheden test en de handvaardigheid meet welke nodig is binnen een industriële setting. De test wordt als een nul-meting afgenomen en als start van het cyclisch proces gezien.
Belang van training competenties
Binnen het traject op weg naar werk, worden de leerling een goede werkhouding aangeleerd. Goede sociale vaardigheden staan hierbij centraal. De ontwikkeling van de leerling wordt gevolgd aan de hand van de volgende punten
- werkhouding
- zelfstandigheidstraining
- communicatieve vaardigheden
- werktempo
- inzicht kwaliteit
- presentatie: samenwerken ,zelfvertrouwen, zelfbeeld
Trainen met de vaardigheidskoffers naast algemene vaardigheidstraining
Door middel van trainingsmodules worden handvaardigheden uitgebreid getraind met herkenbare producten als voorbereiding op industrieel werk
Arbeidstoeleiding
Een tweede stap in de specifieke training van de leerling-stagiair is het aanbieden van productiegericht werk op school (eenvoudig productie-, inpak- en montagewerk en mailings). In deze veilige context gaat de leerling, begeleid door zijn vertrouwde leerkracht, taken uitvoeren in opdracht van bedrijven. De aangereikte taken worden vooraf door de leerkracht geanalyseerd en gevisualiseerd door het gebruik van taakanalyses.
POV (=Praktijk Op Verplaatsing)
Hierbij gaat de klasgroep naar een bedrijf om daar 1 dag(deel) in de week specifieke werkzaamheden te verrichten. De begeleiding gebeurt door de praktijkleerkracht, eventueel ondersteund door de ergo/kine. Leerlingen zien dit als een promotie naar de latere externe stageplek.
Externe stage
Bij deze laatste stap gaat de leerling zelfstandig naar een bedrijf om daar ervaring op te doen. De stagecoach houdt contact met het bedrijf en rapporteert de vorderingen.
Warme overdracht school-werkvloer
Begeleiding door GTB binnen de school maakt het mogelijk om hierbij nog een extra troef te bieden aan onze leerlingen.Een afgevaardigde van de dienst begeleidt, op aanvraag, schoolverlaters die in hun laatste opleidingsjaar school lopen.Er bestaat eventueel ook een mogelijkheid tot instappen in een transitietraject.Groot voordeel is een geleidelijke warme overdracht van de leerling aan een vertrouwenspersoon die hen individueel steunt bij de zoektocht naar werk of met de concretisering van een specifiek jobvooruitzicht. Hierbij blijft de school hen steunen met kennis en inzichten.Deze samenwerking ontstond door het door ons ontwikkelde SMAFT-project.
Samenwerking met bedrijven
Samenwerking met het bedrijfsleven en instellingen is voor onze school van groot belang.Kunt u een bijdrage leveren binnen de arbeidstoeleiding, het POV of heeft u contacten binnen uw netwerk die hierin wat kunnen betekenen, dan horen wij dat graag.Ook kunt u een bijdrage leveren in de vorm van het bieden van werkplekken voor externe arbeidstraining en/of stages of het organiseren van bedrijfsbezoeken.
Opleidingsvorm 1
Onderwijs voor leerlingen type 2 en 9 vanaf 13 jaar met een kijk en voorbereiding op latere ondersteuning in hun woon- en werkomgeving met als uitgangspunt een maximale inzet naar zelfstandigheid, integratie en participatie in de maatschappij.
We zetten 4 pijlers in de kijker:
Binnen de 4 pijlers hebben we 2 stromingen:
Focus op ervaringsgerichte dagbesteding en integratie in een beschermd leefmilieu
Bij deze leerlingen leggen we de nadruk op wonen en leven. In de Zeeparel bieden we verschillende soorten klassen aan die dit nastreven. In het Zonhuis verzorgen we een aangepast aanbod voor leerlingen die omwille van meervoudige kenmerken veel zorg nodig hebben en leggen we een sterkere nadruk op het sensoriële en ervaringsgericht werken. In het Zandhuis ligt de focus op het aanleren van verschillende processen uit de domeinen WONEN en VRIJE TIJD. Leerlingen krijgen een optimale voorbereiding op vlak van lichamelijke aspecten uit het persoonlijke dagelijks leven rond zelfredzaamheid en hygiëne. Er wordt getraind op motorische vaardigheden die voor later een meerwaarde kunnen betekenen. In het Zeehuis gaan we de domeinen wonen en vrije tijd verder uitbouwen en toepassen in de maatschappij. We proeven van deeltaken, bezoeken dienstverlenende instanties en krijgen een kijk op verschillende dagcentra.
Focus op zinvolle dagbesteding en integratie in een beschermd leef-en werkmilieu
Bij deze leerlingen leggen we de nadruk op wonen, werken en vrije tijd. Onder het item werken verstaan we de voorbereiding op het begeleid werken. Om dit aanleerproces te kunnen aanbieden maken we gebruik van opbouwende leerlijnen. Het Schelpenhuis is de startklas waar een grote waaier van aanleerprocessen wordt aangeboden. Er wordt gewerkt aan vrijetijds-, werk-, huishoudelijke en sociale vaardigheden. Er wordt geproefd van allerlei mogelijkheden rond sociale maatschappelijke vorming in een gekende omgeving. In het Oesterhuis worden de aangeleerde en gekende vaardigheden verder ontplooit. Leerlingen komen in contact met atelierwerk en arbeidsgerichte vaardigheidstraining in een gekende omgeving. Ze worden voorbereid op het concept sociale maatschappelijke training en er wordt ingezet op het interesseveld van de leerlingen. Het item mobiliteit – gebruik openbaar vervoer is een belangrijk aanleerproces in deze klas. In het Parelhuis en de Katteie maken leerlingen intensief kennis met hun toekomstperspectieven en worden ze voorbereid op een dagcentrum en begeleid werken. Zo krijgen ze een aanbod van verschillende ateliermogelijkheden en werken ze daarnaast zoveel mogelijk aan zelfstandige woon-, werk-, en vrijetijdsaspecten volgens eigen kunnen en interesse. Iedere leerling die er klaar voor is, krijgt de kans om een individueel traject te volgen in de vorm van sociale maatschappelijke training in een ongekende omgeving, dit om de leerlingen klaar te maken voor het latere begeleid werken. In de Boarebreker bieden we een auti-pedagogische structuur aan. Het is een figuurlijke brug tussen OV1 en OV2 voor leerlingen met autisme die cognitief sterk zijn, maar nood hebben aan veel structuur, duidelijkheid en voorspelbaarheid naar gebied werken en sociale vaardigheden. We proberen elke leerling individueel te benaderen in het proces naar zelfstandigheid. Arbeidsgerichte vaardigheden, keuzemomenten en sociale maatschappelijke training in een gekende en ongekende omgeving worden zover mogelijk getraind. Mobiliteit leren toepassen in de maatschappij vormt een sterke factor binnen het aanbod van de klas.u
Welkom
Selecteer een card om de tekst te zien.
Instructies
Klik op een van de bovenstaande cards voor meer informatie.