Algemeen
In opleidingsvorm 1 (OV1) - type 2 richten we ons op het geven van een algemene en sociale vorming voor jongeren met een matige tot ernstige verstandelijke beperking.
De leerling wordt voorbereid op een verblijf in een dagcentrum, begeleid werk of vrijwilligerswerk in een omgeving met ondersteuning.
In opleidingsvorm 1 (OV1) - type 9 wordt een focus gelegd op de talenten en de socio - emotionele noden van de leerlingen. Het is een figuurlijke brug binnen OV1 en alle andere opleidingsvormen.
De leerling wordt voorbereid op begeleid werken, dagcentra, maatwerkbedrijf, normaal economisch circuit, middenjury …
In opleidingsvorm 2 (OV2) - type 2 en 9 is ons onderwijs gericht op het geven van een algemene en sociale vorming met oog op integratie in een arbeids- en werkmilieu met ondersteuning.
Opleidingsvorm 2
De pedagogische eenheden worden gevormd bij de instroom op basis van (aan) kunnen en leeftijd. Bij doorstroom naar oriëntatie wordt vooral rekening gehouden met het (aan) kunnen.
Deze opleidingsvorm bestaat uit 2 fasen.
Fase 1:
BASISOPLEIDING: Aanleren van basisvaardigheden en competenties i.v.m. algemene sociale vaardigheden (ASV) en beroepsgerichte vakken (BGV). We zetten in op testings door paramedici om een individueel leertraject te bepalen.
ORIËNTATIE: Het vak algemene sociale vaardigheden zet in op de activiteiten van het dagelijks leven. Hier kiezen we voor werkveldgerichte beroepsopleidingen door het aanbieden van praktijk op verplaatsing (POV) en proeven we van de richtingen HARD en ZACHT.
Fase 2:
Pedagogische eenheden worden gevormd op basis van de keuze van de leerlingen voor de richtingen hard of zacht.
Leerlingen gaan zelfstandig op POV en stage om zo te werken aan hun individueel leertraject. Het vakgebied ASV is zeer functioneel met een kijk op de toekomst (administratie, rijbewijs, eten maken…)
We bieden schoolperspectief tot de leeftijd van 23 jaar.
Toekomst: werken in een maatwerkbedrijf en wonen onder begeleiding.
Opleidingsvorm 1
Deze opleidingsvorm bestaat uit 3 stromen.
A-stroom:
De pedagogische eenheden worden gevormd op vlak van noden, talenten en het socio-emotionele niveau, niet op basis van kalenderleeftijd.
Schoolperspectief tot de leeftijd van 25 jaar.
Toekomst: dagcentra, tehuis niet werkenden.
B-stroom:
De pedagogische eenheden worden bij de instroom gevormd op basis van leeftijd. Bij doorstroom naar een volgende pedagogische eenheid kijken we naar het (aan) kunnen.
Schoolperspectief tot de leeftijd van 25 jaar met een gemotiveerde verlenging vanaf 21 jaar en op de wachtlijst staan van de volwassenwerking.
Toekomst: begeleid werken, dagcentra, tehuis niet werkenden.
C-stroom:
Welkom
Selecteer een card om de tekst te zien.
Instructies
Klik op een van de bovenstaande cards voor meer informatie.