Joseph Willaert School is een school voor buitengewoon secundair onderwijs in Oostende en Middelkerke binnen scholengroep STROOM! Onze school biedt praktijkgericht onderwijs aan leerlingen met leer- en socio-emotionele moeilijkheden en andere onderwijsbelemmeringen. Ons onderwijs bereidt hen voor op deelnemen aan het arbeidsproces: op de reguliere arbeidsmarkt, via een beschermde werkplek in een maatwerkbedrijf of vrijwilligerswerk.
Jongeren voorbereiden op een dagcentrum, een zinvolle dagbesteding die al dan niet onbezoldigd is… daar gaan we voor.
Middelkerke voorziet onderwijs in opleidingsvormen 1, 2 en 3. Opleidingsvorm 1 en 2 worden in Middelkerke georganiseerd. De opleidingen van opleidingsvorm 3: grootkeukenmedewerker, winkelhulp, hoeklasser, kappersmedewerker, schilder/decorateur worden in Oostende gegeven. Vanaf de kwalificatiefase kan je binnen verschillende opleidingen kiezen voor een duaal traject. Binnen joseph willaert school staat elke individuele leerling centraal. Elke leerling is uniek en vraagt daarom een op de persoon afgestemd (ondersteunings-)aanbod. Ons schoolteam heeft een uitgebreide expertise opgebouwd op gebied van ASS en socio-emotionele problemen. Iedereen, met of zonder beperking, is een volwaardig lid van de maatschappij, daar zijn wij 100% zeker van. Ons team staat garant voor kwaliteitsvol aangepast onderwijs in een sfeer van vertrouwen en wederzijds respect.
Leerkrachten en begeleiders werken nauw samen met elkaar, zo vergroten we de slaagkansen van al onze projecten en zorgen we ervoor dat 'verbinding' bij ons op school voelbaar is. Wij geloven allemaal in het geven van kansen. Veel kansen.
Wij kijken vooral naar de mogelijkheden en wat de jongere wél kan. Dat is wat telt! -Directeur Ann Van Riet
Tijdelijk Onderwijs Aan Huis
Binnen onze school vinden wij het zeer belangrijk dat elke leerling zijn recht op onderwijs garant blijft, ondanks ziekte/ongeval/zwangerschap. Wij lichten de ouders dan ook zeker en vast in indien ze in aanmerking komen op onderwijs aan huis (ofwel tijdelijk ofwel permanent). We vinden het echter belangrijk dat de ouders en leerling hierover de eindbeslissing nemen en wij enkel een informatieve plicht hebben. Er wordt naar gestreefd om TOAH-leerlingen zo veel mogelijk te integreren in de schoolwerking zowel op pedagogisch als op sociaal-emotioneel vlak. Indien mogelijk wordt ook deelgenomen aan extra-muros activiteiten.
We verwijzen enerzijds graag naar de folder vanuit het departement onderwijs, alsook hun duidelijke website waar goed wordt uitgelegd:
wat het is, wanneer je er recht op hebt, hoe aan te vragen en waar je terecht kan voor meer informatie.
Onze school biedt sinds 2000 een specifieke werking aan voor leerlingen met autisme.
Dit kan zowel op de hoofdschool Ter Zee in Oostende als in onze leefschool De Zeeparel in Middelkerke.
Leerlingen die onderwijs volgen binnen opleidingsvorm 3 kunnen terecht binnen de geïndividualiseerde geïntegreerde werking in Ter Zee.
Ten aanzien van onze leerlingen met autisme werken we met een gespecialiseerd multidisciplinair team onder leiding van een orthopedagoog en/of gespecialiseerde leerkrachten die een tweejaarlijkse opleiding autisme hebben gevolgd.
Indien noodzakelijk doen wij een beroep op externe hulpverlening om de problematiek verder onder de loep te nemen.
In onze werking liggen de accenten op de volgende principes:
Verheldering
Visualiseren en concretiseren
Functionaliteit
Individualiseren
Continuïteit en toepasbaarheid in andere situaties
Binnen de gevolgde visie is ook steeds aandacht voor accenten die de ouders en het netwerk rond de leerling met autisme
belangrijk vinden.
Type 9 (ASS) onderwijs in De Zeeparel
TZO-DZP organiseert sinds schooljaar 2015-2016 type 9-onderwijs in OV2, OV1. Onze school verkreeg een erkenning omwille van onze expertise en professioneel opgeleid personeel.
Voor wie?
Voor jongeren met een autismespectrumstoornis die normaal begaafd (totaal IQ >60) zijn.
Hoe?
We zetten in op onderwijs op maat van de jongere.
Team:
Een gedreven en gemotiveerd team van klasleerkrachten, psycholoog, orthopedagoog, logo, ergo, … o.l.v. een auticoördinator werkt nauw samen met ouders en externe diensten (thuisbegeleiding, …) om de jongere de nodige ondersteuning te bieden.
Visie en missie:
Werken aan een positief zelfbeeld en ontplooiing van talenten binnen de eigen mogelijkheden.
Warme gestructureerde, veilige omgeving waarin de jongere durft zichzelf te zijn, te groeien en te leren omgaan met hun beperkingen en sterke kanten.
Flexibel en innovatieve werking waarin we blijven zoeken voor elke jongere naar de beste oplossing en groeimogelijkheden, wat een oplossingsgerichte aanpak vraagt binnen ons team.
Ons team bezit heel wat ervaring en deskundigheid en blijft zich verder professionaliseren. Deze expertise delen we met ouders en op infoavonden aangeboden voor een breed publiek.
Voorbereiding op maat plaats in de maatschappij. De school verzorgt de warme overdracht.
Pestpreventie
Het is de bedoeling dat jij samen met je klasgenoten, medeleerlingen en leerkrachten een leuke, toffe en leerrijke periode beleeft op onze school.
Maar zoals iedere andere school is ook onze school niet vrij van pesterijen. Daarom hebben de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken een PestPreventieTeam opgericht dat bestaat uit vrijwillige leerkrachten.
Word jij gepest? Wil je een vriend(in) helpen die gepest wordt? Dan kan je bij ons terecht!
Wij zoeken samen met de gepeste, pesters… naar een oplossing zodat het voor iedereen leuk is op onze school!
Je spreekt een leerkracht aan of in De Zeeparel maak je gebruik van ‘de bus tegen pesten’. Daarin kunnen alle leerlingen een pestprobleem melden aan de hand van een stappenplan.
Wat wordt er gedaan met elke melding van pesten:
Wij luisteren naar het verhaal van de gepeste, de omstaanders en de pester.
Samen met de gepeste leerling zoeken we naar een oplossing en werken we aan zijn/haar weerbaarheid.
De omstaanders worden getraind om ook te reageren tegen pesten.
Wij laten de pester inzien dat pesten niet kan en dat er sancties kunnen volgen!
Bij de start van elk schooljaar worden er lessen gegeven omtrent pesten en kijgt elke leerling ook een flyer mee naar huis.
Leerlingenbegeleiding
Pestpreventie
Het is de bedoeling dat jij samen met je klasgenoten, medeleerlingen en leerkrachten een leuke, toffe en leerrijke periode beleeft op onze school.
Maar zoals iedere andere school is ook onze school niet vrij van pesterijen. Daarom hebben de leerkrachten levensbeschouwelijke vakken een PestPreventieTeam opgericht dat bestaat uit vrijwillige leerkrachten.
Word jij gepest? Wil je een vriend(in) helpen die gepest wordt? Dan kan je bij ons terecht!
Wij zoeken samen met de gepeste, pesters… naar een oplossing zodat het voor iedereen leuk is op onze school!
Je spreekt een leerkracht aan of in De Zeeparel maak je gebruik van ‘de bus tegen pesten’. Daarin kunnen alle leerlingen een pestprobleem melden aan de hand van een stappenplan.
Wat wordt er gedaan met elke melding van pesten:
Wij luisteren naar het verhaal van de gepeste, de omstaanders en de pester.
Samen met de gepeste leerling zoeken we naar een oplossing en werken we aan zijn/haar weerbaarheid.
De omstaanders worden getraind om ook te reageren tegen pesten.
Wij laten de pester inzien dat pesten niet kan en dat er sancties kunnen volgen!
Bij de start van elk schooljaar worden er lessen gegeven omtrent pesten en kijgt elke leerling ook een flyer mee naar huis.
Welkom
Selecteer een card om de tekst te zien.
Instructies
Klik op een van de bovenstaande cards voor meer informatie.
Welkom
Selecteer een card om de tekst te zien.
Instructies
Klik op een van de bovenstaande cards voor meer informatie.